Brändin rakentaminen rakennusliikkeelle
Lähtötilanne
Päijänne Rakennus Oy perustajajäsenet ottivat yhteyttä tarjouspyynnön muodossa 2022 tammikuussa. Yrityksellä oli tähtäin startata toiminta kesän 2022 aikana. Päijänne Rakennus kirjoitti seuraavaa:
”Olisimme kiinnostuneet tarjouksesta brändi-ilmeen luonnista, kotisivujen teosta, dokumenttipohjien (lähinnä ilmeen) luonnista, ehkä jopa nimen luonnista, jos se brändin kehittämisen yhteydessä helposti syntyy. Lisäksi kun olemme rakennusalalla niin toivoisimme myyntiaineiston luontiin visuaalista apua. Olisiko kiinnostusta lähteä yhteistyöhön meidän kanssa ja tarjota meille palveluita?”
Vastasimme tarjouspyyntöön tarjoamalla pakettia, jossa aluksi kokoonnumme ideointityöpajaan miettimään, kuka- ja mitä Päijänne Rakennus on yrityksenä ja mitä se haluaa viestiä potentiaalisille asiakkailleen. Työpajan jälkeen suunnittelimme ja toteutimme seuraavat markkinointitoimet brändin toteuttamiseksi:
- Määrittelimme yrityksen kohderyhmät ja ydinviestin
- Loimme yrityksen visuaalisen ilmeen – logon, värit, fontit. Visuaalisesta ilmeestä koostettiin graafinen ohje.
- Toteutimme tarvittavalla sisällöllä WordPress-verkkosivut, jota asiakas itse osaa myös ylläpitää.
- Toteutimme verkkosivustolle optimointitoimet, jotka auttavat sivujen näkyvyyteen.
- Rakennuskohde -esitteen suunnittelu ja taitto
Ideointia työpajassa
Työpajan tarkoituksena oli rakentaa identiteetti ja toimintamalli Päijänne Rakennus Oy:n päivittäistä toimintaa varten. Työpajassa mietimme seuraavanlaisia asioita:
- Brändin ydin: Mikä on brändin ydinviesti? Mitkä ovat sen arvot ja lupaukset asiakkaille?
- Kohderyhmät: Kenelle brändi on suunnattu? Mitkä ovat kohderyhmän tarpeet ja toiveet?
- Visuaalinen identiteetti: Miltä brändi näyttää?
- Brändin tarina: Mikä on brändin historia ja tarina? Miten se kertoo brändistä ja erottaa sen kilpailijoista?
- Kilpailijoiden analyysi: Kuka on kilpailija ja miten brändi erottuu heistä?
Aloittavalla yrityksellä ei ole vielä mainetta, joten imagolla on tärkeä rooli (imago= yrityksen rakentama kuva itsestään). Imago tiivistyy yrityksen antamaan lupaukseen ja ilmeeseen. Mitä brändiin halutaan sisällyttää? Mitä yritys on kokonaisuudessaan? Painotetaanko palvelua tai tuotetta? Millaista asiakaspalvelua halutaan? Kolmen vahvuuden korostaminen yrityksen lupauksessa? Millainen yritys on 5 vuoden päästä? Visiointia!
Päijänne Rakennuksen selkein asiakaskohderyhmä on lapsiperheet. Uusien kotien markkinoinnissa tämä kohderyhmä on siis se tärkein ja brändi täytyy puhutella heitä. Löytyi myös muita kohderymiä: seniorit sekä instituutiot asuntomarkkinoilla (esim. SATO).
Yrityksen nimeä ja ydinviestiä mietittäessä tärkeimmät adjektiivit muotoiltiin lapsiperheitä puhutteleviksi sekä ympäristöystävällisyyttä viestiväksi. Päijänne Rakennus nimenä viittaa Keski-Suomeen ja puhtaisiin järvimaisemiin, joten sitä tukevaa sisältöä käytetään yrityksen markkinointimateriaalissa. Maanläheisyys ja ympäristöystävällisyys näkyy yrityksen ulkoasun värivalinnossa. Muita viestittäviä adjektiiveja ovat luotettava, laadukas, ekologinen, paikallinen ja turvallinen.
Brändin tarina kiteytyy sloganiin, jonka yritys oli itse miettinyt: ”Yksilöllisiä koteja yksilön tarpeisiin”. Tarinassa on tuotava esille se, että vaikka yritys on uusi alalla, yrityksen tekijöillä on pitkä kokemus ja vankka ammattitaito rakentaa laadukkaita koteja. Yrityksen palveluun kiteytyy laatu ja asiakaslähtöisyys. ”Rakennamme asiakkaan näköisiä koteja”.
Miten yritys erottuu kilpailijoista? Yksi selkeä etu on pienen rakennusliikkeen ketteryys. Tehdään asiakkaan näköisiä koteja. Muita erottumista parantavia tekijöitä ovat ekologisuus, yksilöllinen asiakaspolku ja kotimaisuus. Toimitaan mahdollisimman pitkälle lähituotteiden ja -palveluiden kautta.
Brändin visualistointi
Yrityksen ilmettä suunnitellessa tulee pitää mielessä tärkeimmät kohderymät sekä miten yritys haluaa viestiä kaikessa toiminnassaan. Mitä värejä, muotokieltä ja kuvamateriaalia käytetään, jotta yritys jäisi kohderymälle mieleen ja voittaisi heidän luottamuksen? Logo on yrityksen tärkein yksittäinen elementti, joka näkyy monessa paikassa. Näin ollen ilmeen suunnittelu starttasi logon ideoinnilla.
Logo ja yritysilme
Ideoimme kaksi erilaista logoehdotusta värimalleineen asiakkaalle katsottavaksi. Malleissa on lisäksi havainnollistettu, mitä fontteja logon ohella käytetään ja miltä verkkosivuston etusivu näyttäisi kummallakin värityksellä. Logon muotokieli tulee viestiä, millä alalla Päijänne Rakennus toimii. Slogan liitetään mukaan logon asetteluun myös.
Oheinen brändin visualisointiehdotus toteutettiin miltei täysin ehdotuksen kaltasena kaikkeen markkinointimateriaaliin. Lisäksi kokosimme brändin tiedot graafiseksi ohjeeksi.
Logoon ideoimme talon harjamuodon, jolla viestimme, millä alalla Päijänne Rakennus toimii. Tällä elementillä pitkän yritysnimen alle on helppo liittää myös slogan. Logosta tehtiin siis kaksi erilaista versiota käytettäväksi. Maanläheiset okra ja vihreä valikoituivat väreiksi ja loput käytettävät brändivärit määriteltiin logoväreihin sopiviksi.
Etusivun ensimmäiseksi kuvaksi valittiin suomalainen järvimaisema, Päijänne. Kuvalla viestitään ekologisuutta ja paikallisuutta. Muu kuvamateriaali koostuu kuvituskuvista, joilla viestitään helppoa asumista ja arkea.
Markkinointimateriaalien kirjasimiksi valikoitui News Cycle ja Quicksand. News Cycle on selkeälinjainen ja pääsääntöisesti otsikot kirjoitetaan kapitaaleilla, jotta otsikot erottuvat selkeästi leipätekstistä. Otsikoissa väreinä ovat vihreä ja musta. Tehosteotsikkoa käytettäessä okra.
Verkkosivusto
Kun yritysilmeen suuntaviivat olivat selvillä, lähdettiin suunnittelemaan verkkosivustoa. Tavoitteena oli toteuttaa selkeä, yrityksen näköinen ja suhteellinen napakka sivusto, josta kaikki tarvittava asia oli helposti löydettävissä. Sisältösuunnittelun osalta tärkein asia oli rakennettavien asuntojen näkyvyys ja löydettävyys. Muulla materiaalilla luodaan luottamusta potentiaaliseen asiakkaaseen. Kun saimme sivukartan (ylävalikko) muotoiltua, niin Päijänne Rakennus toimitti tekstirungot sivuille taitettavaksi.
Tiedotus on myös tärkeä osa rakennusliikkeen toimintaa, joten sitä varten avattiin blogipalsta, jonne yritys tiedottaa ajankohtaisista asioista. Jotta yritys löytyisi tärkeimmillä hakusanoilla verkosta, optimoimme sivuston tekstit ja lisäsimme metatiedot. Lopuksi kuvasimme yrityksen henkilöstökuvat.
Muu markkinointimateriaali
Kun logo, yritysilme ja verkkosivusto oli julkaistu ja Päijänne Rakennuksen toiminta starttasi, toimitimme lisää tukimateriaalia rakennettavien asuntojen markkinointia varten. Toteutimme asuntoesitteen, lehti-ilmoituksia, roll-upin jne. Myytävien kohteiden visualisointi on tärkeässä osassa, jotta asiakkaan kiinnostus kodin hankkimiseen heräisi. Sähköisten kanavien ohessa perinteisellä lehti-ilmoituksella on tärkeä rooli asuntokaupassa.
Referenssit
Tässä muutama projekti, johon olemme sisältöä tuottaneet. Referenssit-sivulta löydät lisää projektejamme.
Kotisivut
Aistimus Metsäkylpy
Kotisivut
HUJU Remontit
Kotisivut
Petäjäveden vanha kirkko
Yhteenveto
Tässä artikkelissa käsittelimme aloittavan rakennusliikkeen brändin luomista. Tärkeintä on määritellä, ketä ovat potentiaaliset asiakkaat, mistä ja miten heidät tavoittaa. Sen jälkeen voi alkaa miettiä itse brändin rakentamista. Mitä yritys on, mitä se viestii ja missä eri markkinointikanavissa? Kun yritys rakentaa ja myy kotia, jota ei vielä ole konkreettisesti olemassa, on visuaalinen viestintä avainasemassa potentiaalisia asiakkaita tavoitettaessa. Niinpä yrityksen tarina, yritysilme ja markkinointisisältö tulee olla puhuttelevaa, selkeää ja helposti omaksuttavaa.
Toteutimme starttivaiheessa Päijänne Rakennukselle brändityöpajan, logon, yritysilmeen ja verkkosivut. Nämä ovat tärkeimmät asiat, jotta yritys voi aloittaa markkinointiviestinnän luottamusta herättävästi. Graafisen ohjeen avulla yrityksen markkinointia on helpompi pitää brändin mukaisena, jolloin pidemmällä aikavälillä yritys on jo tuttu ja tunnistettava toimija omalla alueellaan.
Oletko starttaamassa yritystäsi tai haluat uusia yrityksesi brändin? Ota yhteyttä, voimme olla avuksi.
MITEN VOIMME AUTTAA SINUN YRITYSTÄSI?
Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.