fbpx

Google-mainonta eli hakusanamainonta

18.05.2021Palvelu

Google Ads -mainonta

Google-mainonta tai entiseltä nimeltään Google AdWords -mainonta, mahdollistaa nopean pääsyn Googlen hakutulossivun parhaille paikoille. Eli jos haluat yrityksellesi näkyvyyttä Googlessa, on Google-mainonta sinulle!

Olet varmasti huomannut Googlea käyttäessäsi hakutulossivun ylä- ja alaosassa mainoksia. Jokaisella hakutulossivulla on paikka 3-4 mainokselle ylhäällä ja alhaalla.

Google-mainonta toimii CPC-periaatteella (Cost per click) eli jokaisesta mainoksen klikkauksesta maksetaan tietty hinta.

Mainosklikkauksen hinta määräytyy esimerkiksi sen mukaan, kuinka kilpailtu mainostettava avainsana on. Myös mainoksen sisältö ja laskeutumissivusto määrittävät mainoksen laatupisteitä, joka vaikuttaa isolta osin mainoksen klikkihintoihin.

Google järjestää jokaisen haun yhteydessä tarjouskilpailun eli korkein tarjoaja ei pääse suoraan ensimmäiseksi, vaan myös laatupisteet määrittävät mainosten sijoituksia hakutuloksissa.

Tässä Googlen kertomana, miten Google-mainonnan eli hakusanamainonnan klikkihinnat muodostuvat.

Milloin ostaa hakusanamainontaa?

  • Kun kyseessä on kilpailtu ala
  • Verkkosivusto on vasta avattu
  • Jos sivuston kävijämäärä on alhainen
  • Kampanjat, esimerkiksi sesonkina mainostaminen tai uuden tuotteen lanseerauksen yhteydessä
  • Kun sinulla on hyvin toimiva, konversio-optimoitu verkkokauppa = kaataisi bensaa liekkeihin

Hakusanamainontaa eli Google-mainontaa hakukoneessa kannattaa ostaa, jos toimit kilpaillulla alalla ja haluat nopeita tuloksia. Google-mainonnan avulla pääset heti hakutulossivun parhaille paikoille.

Mainostaminen on myös silloin hyvä vaihtoehto, jos verkkosivusi on vasta avattu, koska Googlella kestää oma aikansa indeksoida uudet sivut. Indeksointia voidaan nopeuttaa lähettämällä sivukartta Googlelle kuten teemme hakukoneoptimoinnin peruspaketin yhteydessä.

Google-mainontaa kannattaa miettiä myös, jos verkkosivusi ovat jo pitkään olleet olemassa, mutta sivustosi kävijämäärä on alhainen.

Jouluna tai jonain muuna toimialasi sesonkina kilpailijasi todennäköisesti mainostavat Googlessa, jonka vuoksi sinunkin kannattaa tehdä niin jottet menettäisi potentiaalisia asiakkaita kilpailijoille.

Kun sinulla on hyvin toimiva ja konversio-optimoitu verkkokauppa, on Google-mainonta kuin kaataisit bensaa liekkeihin! Mainosten kautta verkkokauppaasi tulee tarkasti valittuja kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi. Verkkokauppasi ollessa hyvin optimoitu saadaan mainoksista täysi teho irti.

Miksi mainostaa Googlessa?

Hakukonemarkkinoinnin voi jakaa kahteen osaan eli Google-mainontaan sekä hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimointi on pitkäkestoista sisällöntuottamista sekä teknisiä muutoksia, joiden avulla on mahdollista saada ilmaista näkyvyyttä niin Googlessa kuin muissakin hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnilla on mahdollista päästä orgaanisten hakutulosten kärkipaikoille, mutta mitä kilpaillumpi avainsana, sitä kauemmin siinä kestää.

Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa puhutaan yleensä Google-optimoinnista, koska Googlella on Suomessa jopa 95 prosentin markkinaosuus hakukoneiden markkinassa.

Useimmat meistä (jopa 85 prosenttia) aloittavat ostoprosessin Googlesta. Tämän vuoksi Googlen hakutulossivu on loistava paikka mainostaa, kun haluat olla mukana kilpailemassa uusista asiakkaista.

Google-mainonnassa voit määritellä mainosbudjetin tarkasti, minkä vuoksi tiedät etukäteen maksimisumman, jonka mainoksiin käytät.

Google-mainokset voi myös kohdistaa alueellisesti ja esimerkiksi käytettävän internet-selaimen tai demografisten tietojen sekä kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Toisin kuin perinteisessä markkinoinnissa, on digitaalisessa markkinoinnissa ja etenkin Google-markkinoinnissa helposti mitattavissa olevat tulokset. Google-mainontaa varten laskeutumissivustolle kannattaa asentaa konversiopikseli, jonka avulla tiedetään, mikä mainos sekä avainsana oikeasti tuo myyntiä Google-mainosten kautta.

Laskeutumissivu on siis se sivu, jolle mainoksista tuodaan kävijöitä. Uuden tai uusien laskeutumissivujen rakentaminen mainoksia varten on järkevää, koska tällöin saadaan avainsanoille paremmat laatupisteet ja sitä kautta klikkihintaa halvemmaksi. Katso tarvittaessa tämän jutun alusta Googlen tekemä video siitä, miten mainosten klikkihinnat muodostuvat huutokaupan kautta. Kysy meiltä laskeutumissivujen rakentamisesta yrityksesi mainontaa varten!

Hakukoneiden markkinaosuudet Suomessa 2020-2021

Googlen markkinaosuus (94,9 %) Suomessa 04/20 – 04/21 välisenä aikana.

Google-mainonnan hyödyt:

  • Ylivoimaisesti suosituin hakukone maailmalla ja etenkin Suomessa (noin 95 %)
  • Voit määrittää budjetin tarkasti
  • Mainosten kohdentaminen alueellisesti
  • Noin 85 % aloittaa ostoprosessin Googlen kautta!
  • Helposti mitattavissa olevat tulokset (konversiopikseli)

Google mainonta hinta?

Google-mainonnan kuukausittainen palvelupalkkio on meillä alkaen 60 € + ALV 24 % yhdellä mainoskampanjalla ja noin satasen kuukausittaisella mainosbudjetilla. Jos sinua kiinnostaa, niin voimme tehdä sinulle tarjouksen Google-mainonnasta.

Tällaisia asioita tarvitsemme mahdollisimman tarkan tarjouksen tekemistä varten:

  • Mainoskampanjoiden määrä?
  • Mainoskampanjoiden haluttu kesto?
  • Kampanjatyyppi, esimerkiksi Haku, Shopping vai Display?
  • Mainosbudjetti kuukaudessa?

Google-mainonta, projektin kulku

Google-mainosten suunnittelu alkaa avainsanatutkimuksella, jossa etsimme asiakkaan verkkosivuihin ja palveluihin parhaiten sopivat avainsanat. Sen jälkeen ehdotamme asiakkaalle avainsanoja, joilla Google-mainoksia lähdettäisiin näyttämään. Asiakas saa tässä vaiheessa muokata avainsanalistaa, jos esimerkiksi jollain sanoista ei asiakkaan mielestä kannata mainostaa. Asiakas saa myös kampanjan aikana ehdottaa uusia avainsanoja lisättäväksi.

Käytettävien avainsanojen päättämisen jälkeen luomme Google-mainokset. Alkuun luomme kaksi mainosta per mainoskampanja. Ennen kuin mainokset laitetaan pyörimään, asiakas saa mainokset kommentoitavaksi ja teemme tarvittaessa mainoksiin muutokset.

Kun avainsanat ja mainokset on valmiita, aloitamme Google-mainosten näyttämisen. Tämän jälkeen optimoimme mainoksia saatavan datan mukaisesti ja raportoimme asiakkaalle mainosten tuloksista kerran kuukaudessa.

Kysy ilmainen tarjous yrityksesi Google-mainonnasta. Tarjouspyyntö ei maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.

WordPress huolenpito

Tuki- ja huolenpitopalvelu WordPress-sivustoille ja -verkkokaupoille

 

WordPress -verkkosivut vaativat säännöllistä huolenpitoa. Huolenpitopalvelussamme otamme vastuun verkkosivujesi tai verkkokauppasi ylläpidosta, tietoturvasta ja päivityksistä.

 

Kun tilaat meiltä verkkosivut tai verkkokaupan, tarjoamaamme hintaan kuuluu aina huolenpito 3 kuukaudeksi sivuston avauksesta.

Lue lisää

Yhteenveto

Mainontaa Googlessa kannattaa ostaa, jos sivustosi on uusi tai sivustolla on alhainen kävijämäärä. Myös sesonkien yhteydessä tai kilpaillulla toimialalla sekä hyvin optimoidulla verkkokaupalla Google-mainonta on järkevää.

Google-mainontaa pystyy tehokkaasti kohdistamaan ja mainosbudjetin saa etukäteen rajattua.

Google-mainonnan hinta on meillä alkaen 60 € + ALV 24 % kuukaudessa, johon lisätään mainoksiin käytetty rahasumma.

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi?

Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.

Artikkelin kirjoittaja

Miikka Joki

Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Digitaalinen mainonta ja markkinointi, verkkosivut- ja kaupat

Puh. 044 239 6296
miikka.joki(at)sitrusmedia.fi