Logosuunnittelu yritykselle
Miksi yritys tarvitsee logon?
Miksi yritys tarvitsee logon ylipäätään? Eikö verkkosivut tai mainos lehdessä riitä? On monia kysymyksiä, joilla kyseenalaistaa logon tarpeellisuutta. Vastaamme kaikkiin näihin kysymyksiin yhdellä sanalla ja se on luottamus. Logo on kaiken yritysviestinnän perusta, jonka päälle yritysbrändiä voidaan suunnitella. Vaikka se on vain yksi osa yrityksen antamaa kuvaa itsestään, on se tärkeä yrityksen tunnistettavuuden ja vetovoiman kannalta. Hyvää logoa voi käyttää joka paikassa, jotta asiakkaat tunnistavat ja luottavat yritykseen.
Seuraavassa muutama poimittu asia, miksi yrityksesi tarvitsee logon:
- Hyvä logo jää mieleen. Kun logo on visuaalinen, esteettisesti miellyttävä elementti, se herättää katsojassa positiivisen tunteen. Pelkällä yrityksen kirjoitetulla nimellä tätä ei saavuteta.
- Herätä huomio! Varsinkin kuluttajakaupassa asiakkaan huomion herättäminen on kiinni sekunneista! Kuluttajat arvioivat yrityksen luottamusta ja vetovoimaa ulkonäön perusteella. Anna yrityksestäsi hyvä ensivaikutelma hyvällä logolla.
- Erotu kilpailijoista. Uskalla olla erilainen! Kerro katsojalle, miksi yrityksesi on ainutlaatuinen. Mitkä ovat vahvuutesi verrattuna muihin toimijoihin. Et ole kuin kilpaileva yritys – olet parempi!
- Logo on kaiken perusta yritysviestinnässä. Se toimii perustana koko narratiiville, jolle yritysbrändi on rakennettu. Olipa brändi suppea tai laaja. Logon värit, sävyt ja fontit määräytyvät tarinan mukaan, jota yritys on ja tulee olemaan.
Panosta siis logon suunnitteluun. Se tuo yritystoimintaasi uskottavuutta ja luottamusta, jota asiakkaasi odottavat.
Hyvän logon ominaisuudet
Hyvä logo on tarkoituksenmukainen, mieleenjäävä, ajaton, selkeä ja hyvin usein yksinkertainen. Logo toimii jokaisessa mediassa erilaisissa väriympäristöissä moitteetta. Niin suurena kuin pienenä versiona. Ajattomuus tuo luotettavuutta, kun yritys haluaa toimia pitkäjänteisesti. Trenditkin menevät ohitse yllättävän nopeasti, jos logon sillä ajatuksella haluaa toteuttaa. Sisällöltään logo viestii vain tarvittavan, jotta se tavoittaa kohderyhmät parhaiten. Liika informaatio tekee logosta sekavan ja vaikeakäyttöisen.
”Yrityksen logo tulee olla yksinkertainen ja ajaton”
Logon suunnittelu – lähtökohdat
Miten toteuttaa toimiva logo yritykselle? Aluksi tulee miettiä yritystoimintasi kohderyhmät, joille tuotteita tai palveluita tarjotaan. Ketä yrityksen logon tulisi puhutella? Mitä yritys haluaa viestiä toimintatavoistaan? Mitkä ovat yrityksen arvot? Edellä mainitut asiat vaikuttavat logon muotokieleen ja värivalintoihin. Logon tehtävä ei niinkään ole miellyttää yrittäjää itseään, vaan viestiä asiakkaalle haluttuja asioita.
Jos annat suunnittelijalle vapaat kädet logon toteuttamiseksi, on logon tilaajan mietittävä ainakin seuraavia asioita (sillä ne vaikuttavat oleellisesti lopputulokseen):
- Ketkä ovat asiakkaasi?
- Mikä on yrityksen tarina ja mitkä ovat yrityksen tärkeimmät arvot ja toimintatavat?
- Mitkä ovat omat toiveesi logolle? Löytyykö omia ideoita pöytälaatikosta? Ideasi saattavat nopeuttaa suunnittelua ja laskea logon hintaa.
”Logo on tärkeä markkinointiväline ja näkyvin osa yrityksen identiteettiä”
Logosuunnittelun hinta
Yleisesti voidaan todeta hinnoittelun olevan rönsyilevää. Sitrusmedia antaa logon toteutukselle hinta-arvion, joka on yleensä hintahaarukka avaimet käteen -toteutuksesta. Logon suunnittelussa voi olla useita eri vaiheita vaihteleva määrä, joka lisää työtunteja tai vähentää niitä. Toteuttamiemme logojen keskihinta lienee 400 € tietämillä. Hintaan vaikuttavat seuraavat seikat:
- Mitkä ovat lähtötiedot? Ideoiko suunnittelija puhtaalta pöydältä vai onko jokin hahmotelma / vanha logo, josta uusi logo kehitetään.
- Mikä tarve on tapaamisiin suunnittelun eri vaiheissa.
- Aikataulu – kiireelle ei logosuunnittelussa olisi sijaa, mutta voimme nostaa tilauksenne tarvittaessa tehtävälistan kärkeen.
- Lopullisten logoversioiden määrä (väriversiot, slogan -lisäykset jne.).
- Mitä muuta toteutetaan logon ohella? Graafisen ohjeen tarjoamme useimmiten logon kanssa.
PYYDÄ TARJOUS LOGOSI SUUNNITTELUSTA!
Kerro yrityksestäsi, asiakkaistasi ja tavoitteistasi. Me puolestamme ideoimme, miltä se näyttää.
Logosuunnittelun vaiheet
Kun tilaat logosuunnittelun Sitrusmediasta, projekti etenee pääsääntöisesti seuraavasti:
- Aloitustapaaminen, jossa käymme läpi lähtötiedot (ks. logon suunnittelun lähtökohdat)
- Sitrusmedia toteuttaa sovitun määrän logoaihioita (yleensä 1-3 riittää), joita voidaan käydä läpi palaverissa, puhelimitse tai sähköpostitse. Aihioista pyritään löytämään paras ja/tai kehityskelpoisin. Jos mitään kehityskelpoista ei löydy, arvioidaan lähtökohdat logon suunnittelulle uudelleen.
- Kun kehityskelpoinen logoaihio on valittu, kehityskierroksia logoaihioille tehdään tarvittava määrä. Tiedotamme ajoissa, jos hinta-arvio ei jostain syystä enää riitäkään valmiin logon toteutukseen. Niinkin voi käydä, jos suunnittelun aikana tiedot muuttuvat.
- Valmis logo toimitetaan asiakkaalle niin useana versiona, kuin on tarpeen.
- Jos asiakas haluaa graafisen ohjeen, niin toimitamme sen viimeisenä. Usein graafiseen ohjeeseen sisällytetään muutakin ohjeistusta yrityksen markkinointiin liittyen.
”Logon tehtävä ei varsinaisesti ole miellyttää yrittäjän silmää, vaan viestiä asiakkaalle haluttuja asioita.”
Referenssit
Tässä muutamia esimerkkejä asiakkaille toteutetuista logoista. Referenssit-sivulta löydät lisää asiakasprojektejamme.
Logon animointi
Jos yritys haluaa olla sosiaalisessa mediassa näkyvästi esillä, logosta kannattaa toteuttaa logoanimaatio. Animoitu logo toimii hienosti videoissa sekä erilaisten esitysten yhteydessä.
Meiltä voit tilata logoanimaation haluamallasi animaatiolla ja äänillä. Vaikka sinulla ei olisi valmista ideaa logoanimaatioon, voimme suunnitella logoanimaation myös täysin avaimet käteen -periaatteella, jossa teemme sinulle ehdotuksen toimivasta logoanimaatiosta. Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Alla esimerkkinä Sitrusmedian toteuttama logo, josta versioimme HUJU Remonteille 5 sekunnin mittaisen logoanimaation:
Yhteenveto
Hyvä logo herättää luottamusta ja uteliaisuutta. Hyvä logo tiivistää ajatuksen, mitä yritys on. Hyvä logo puhuttelee myös kohderyhmiä, joita yritys haluaa tavoittaa. Ei ole siis ollenkaan selvää, että suunnittelu kävisi käden käänteessä. Huolella rakennettu yrityskuva eli ”brändi” maksaa itsensä takaisin varmasti. Logo on yritysviestinnän perusta, jolle kaikki viestintä pohjaa.
Jos olet aloittava yrittäjä tai mietit yritysilmeen uudistamista, ota yhteyttä. Kuuntelemme tarinasi.