Saavutettavuusdirektiivi & verkkosivujen saavutettavuus?
Mitä saavutettavuusdirektiivi tarkoittaa?
Saavutettavuusdirektiivi vaatii viranomaisia tekemään verkkopalvelunsa saavutettaviksi.
On arvioitu, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden voi olla vaikeaa käyttää verkkopalveluja. Tästä syystä muidenkin kuin vain viranomaisten tulisi panostaa verkkosivujensa saavutettavuuteen.
Saavutettava verkkosivusto tarjoaa käyttäjälle esimerkiksi tekstitykset videoihin ja mahdollistaa palvelun käytön pelkän näppäimistön avulla.
Porrastettu aikataulu saavutettavuusvaatimuksille:
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astui voimaan 1.4.2019
- Viranomaisten verkkosivustojen on oltava lain mukaan saavutettavat 23.9.2020
- Mobiilisovellusten pitää olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia 23.6.2021
Mitä verkkosivujen saavutettavuus tarkoittaa?
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) eli Web-sisällön saavutettavuusohjeistus on kansainvälinen tekninen ohjeistus saavutettavuuden toteuttamisesta.
Googlella on olemassa testi, jolla verkkosivujen saavutettavuutta voi testata. Sitrusmedian etusivu saa Googlen saavuttettavuustestissä täydet sata pistettä.
Saavutettavuudella tarkoitetaan, että verkkosivut ja mobiilisovellukset sekä niiden sisällöt ovat sellaisia, että kuka tahansa voi käyttää niitä ja ymmärtää palvelun sisällön.
WCAG 2.0-saavutettavuusohjeistukseen voi tutustua World Wide Web Consortiumin (W3C) sivuilta.
Mitä asioita saavutettavien kotisivujen suunnittelussa pitää ottaa huomioon?
Saavutettavien verkkosivujen suunnittelussa tulee ottaa huomioon esimerkiksi seuraavat asiat:
- Sivujen selkeä layout, ei mitään turhia kikkailuja
- Murupolku käytössä alasivuilla
- Fonttikoko riittävän suurta
- Looginen järjestys ja otsikointi (h1, h2, h3 jne.)
- Kuville annetty alt-tekstit
- Linkit nimetty ja tekstimuotoisia
- Kuvien ja kaavioiden informaatio kirjoitettu myös tekstinä
- Tekstin ja taustan kontrastin on oltava riittävä
- Haku-toiminto
- Sivustolla käytetty kieli on helppolukuista ja selkokielistä
Sivustolta tulee löytyä myös saavutettavuusseloste sekä mahdollisuus jättää palautetta saavutettavuudesta.
Saavutettavat verkkosivut ovat saatavilla suuremmalle yleisölle ja monet saavutettavuusperiaatteet auttavat myös hakukoneoptimointia. Tällöin verkkosivuillesi tulee enemmän kävijöitä, jos ne ovat saavutettavat.
Saavutettaviin verkkosivuihin panostaminen on siis investointi, eikä kulu!
Lisätietoja löydät verkkosivustolta saavutettavuusvaatimukset.fi
Jos kiinnostuit saavutettavista kotisivuista, voit tilata meiltä saavutettavat WordPress-kotisivut. Pyydä tarjous ja olemme sinuun yhteydessä. Tarjouksen pyytäminen ei maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.