WordPress-kotisivut ja logosuunnittelu aloittavalle yritykselle
Lähtötilanne
Kotisivut kiinteistönvälittäjälle
Aloittava yrittäjä Niina Eskelinen pyysi tarjousta tyylikkään verkkosivuston ja logon toteuttamisesta. Yrityksen nimi ei ollut vielä tällöin varmistunut, mutta annoimme tarjouksen pyydetyssä ajassa. Tarjouksemme sisälsi mm. seuraavat asiat:
- Tyylikäs verkkosivusto, joka toimii kaikilla laitteilla
- Logon toteutus asiakkaan ideasta
- Verkkosivutila omalla domainilla, kotolkv.fi
Asiakkaan yrityksen nimi vaihtui kesken projektin, mutta säilytimme varatun domainin ennallaan.
Logon toteutus
Asiakkaalla oli selvä visio, miltä hänen yrityksensä näyttää. Hinnoittelimme tarjoukseen logolle huokeamman hinnan, koska suunnitteluaika lyhenee oleellisesti meidän päässä. Alkutiedoiksi saimmekin mallitiedoston, jolta logo tulisi näyttää. Piirsimme logon vektorimuotoon – tummalle ja vaalealle taustalle omat versiot. Muutaman korjauskierroksen jälkeen lopullinen logo toimitettiin asiakkaalle seuraavin versioin:
- Skaalautuva pdf painettavaa materiaalia varten.
- Verkkosivuille kevyet tiedostomuodot (jpg & png).
- Somekanaviin sopivat kuvakoot (jpg).
Verkkosivun toteutus
Jo tarjouspyyntövaiheessa asiakkaan olisi hyvä tietää suurin piirtein, minkälaisen verkkosivuston tarvitsee. Mm. seuraavia kysymyksiä voi pohtia jo etukäteen:
- mitä yrityksesi on ja mitkä ovat sen tavoitteet,
- mitä yrityksesi tarjoaa,
- millaisia ovat kohdeasiakkaasi,
- haluatko myydä verkossa jotain,
- millainen on budjettisi?
Verkkosivuston hintaan vaikuttavat sisällön määrä, verkkosivuston ulkonäkö ja verkkosivuston toiminnot.
Sivuston ilme ja sisältö
Kiinteistönvälittäjän kotisivut
Asiakas oli em. asioita hyvin pohtinut ja pohjatiedoiksi saimme taittoehdotelman. Lisäksi kaikki sisältösivut oli jo nimetty, eli sivustokartta oli jo valmiina. Materiaalin pohjalta teimme yhdestä alasivusta mallitaiton, jota asiakas kommentoi. Kun mallitaitto saatiin halutunlaiseksi kaikissa laiteruuduissa, taitoimme loput sisältösivut. Asiakas lähetti tekstit Word-tiedostoina, josta tekstit oli näppärä poimia. Kuvamateriaalia haettiin aluksi ilmaisista kuvapankeista, jotta taitto näytti oikeanlaiselta. Myöhemmin kuvapankkikuvat korvattiin laadukkailla asiakkaan kuvauttamilla kuvilla. Suunnittelun kannalta valmis kuvamateriaali nopeuttaa sivujen valmistumista. Mutta jos kuvia ei ole saatavilla, haemme ne kuvapankeista tai kuvaamme niitä teille.
Sivuston toimivuus
Asiakas on kiinteistönvälitysalalla, joten hyvä tavoitettavuus on tärkeä tekijä. Soittaminen suoraan numeroon tulisi olla helppoa ja yhteydenotto yrittäjään lomakkeen kautta tulisi olla vaivatonta. Mobiiliin teimme soittopainikkeen heti sivun yläosaan, josta puhelimella voi soittaa suoraan KOTO LKV:lle. Tietokoneella selatessa samainen painike vie yhteydenottolomakkeeseen. Sama lomake toimii pop up -tyylisesti niille selaajille, jotka saapuvat sivustolle ensimmäistä kertaa.
Sivuston loppuun teimme mainosluonteisen tietoiskuosion, jossa johdattelemme selaajaa katsomaan KOTO LKV:n kohteita. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli myös sisällyttää myytävät kohteet yhdelle alasivulle, mutta toistaiseksi tämä odottaa asiakkaan toimenpiteitä, jotta voimme toteuttaa toiminnon.
SItrusmedian tuottamat WordPress-verkkosivut ovat täysin responsiiviset eli mobiilioptimoidut. Responsiivisuus testattiin kaikilla suosituimmilla Internet-selaimilla sekä monilla erilaisilla mobiililaitteilla ja todettiin toimivaksi.
Käyntikortin toteutus
Lisätyönä asiakas halusi käyntikortin suunnittelun ja painatuksen. Toteutimme asiakkaan vision kuvallisesta käyntikortista ja painatimme kortin yhteistyökumppanillamme kirjaksi.net digipainossa.
Yhteenveto
Miten toteutettu logo ja verkkosivusto palvelee asiakkaamme päivittäistä tekemistä? Tätä voi tiedustella itse KOTO LKV:n yrittäjältä itseltään, joten pyysimme palautetta. Mitä voimme itse sanoa toteutuneesta? Hyvällä yhteistyöllä, asiakkaan hyvillä lähtötiedoilla ja suunnitelmilla oli tässä kohtaa suuri merkitys. Markkinointia oli jo mietitty ja asiakas tiesi, mitä halusi. Se helpotti merkittävästi jo tarjouksen tekemistä ja sivuston suunnittelua.
Sivuston valmistuttua mietimme myös asioita eteenpäin. Miten sivustoa voi kehittää, jotta se palvelee yrittäjää parhaalla mahdollisella tavalla. Kun sivuston tietoturvasta ja alustapäivityksistä pidetään huolta (WordPress- ja lisäosien päivitykset), niin sivusto toimii vuosia hyvin. Toisena jatkokehityskohteena näemme hakukoneoptimoinnin, jolla tehostetaan yrityksen näkymistä verkossa.
Eväät hyvään yritystoimintaan ovat olemassa ja tuemme asiakasta myös sivuston kanssa jatkossa. Olemme aina puhelimella tavoitettavissa ja sähköpostiin vastaamme lyhyellä viiveellä. Mielellämme luomme pitkän asiakassuhteen, jolloin tunnemme asiakkaan tarpeet yritystoiminnassa.
Meiltä on saatavilla kiinteistövälittäjän kotisivuihin Linear välitysjärjestelmän integrointi. Myös PDX-ohjelmiston integrointi kotisivuihin ja Kivi-järjestelmän integrointi kotisivuihin onnistuu. Kolmannen osapuolen järjestelmän integroinnin ansiosta saadaan automaattisesti nostettua välitysliikkeen myytävät kohteet kotisivuille.
Eli jos haluat myyntiä tehostavat kotisivut Linear-, KIVI- tai PDX-yhteensopivalla kohdelistauksella, ole meihin yhteydessä!
Asiakkaan palaute
”Valikoin Sitrusmedian lukuisten toimijoiden väliltä selkeän hinnoittelumallin ja hyvien referenssien vuoksi. Asiat etenivät alusta lähtien todella rivakasti Sitrusmediassa. Sain nopealla aikataululla ehdotelmia nähtäville ja korjausten jälkeen logo sekä sivut valmistuivatkin toiveideni mukaisesti ja hyvin sujuvasti. Suosittelen!”
Niina Eskelinen, Niinan KOTO Oy