Hakukoneoptimoidut verkkosivut digipainolle

Lähtötilanne

Digipaino Kirjaksi.netillä oli jo meidän vuosia sitten tekemät WordPress-verkkosivut olemassa. Vanhoilta verkkosivuilta digipainon palvelut löytyivät suppeasti ja vain parille sivulle taitettuna. Uusi verkkosivusto suunniteltiin hakukoneoptimointi edellä, joten jokainen palvelu/tuote tulisi jatkossa omalle sivulleen.

Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n (Search engine optimization) avulla pyritään parantamaan verkkosivuston orgaanista eli ilmaista hakukonenäkyvyyttä. Optimoinnilla saadaan siis nostettua avainsanojen sijoituksia hakutuloksissa, ja näin saadaan verkkosivuille enemmän kävijöitä. Hakukoneoptimointia ovat kaikki ne toimet, joilla pyritään vaikuttamaan sivuston hakukonenäkyvyyteen positiivisesti.

Verkkosivujen toteutus

WordPress-sivujen toteutus starttasi aloituspalaverista yrittäjän kanssa. Palaverissa laitoimme tulevan sivuston sivukartan kuntoon, johon listasimme haluamamme alasivut (= digipainon palvelut). Vanhoilta verkkosivuilta ei löytynyt etusivun lisäksi kuin vain yksi palvelu, joten hakukoneoptimoinnin vuoksi alasivuja tulisi uudelle sivustolle rutkasti enemmän. Sivuja on uudella sivustolla nyt yhteensä 15 kappaletta. Jokaiselle palvelulle/tuotteelle tuli oma sivunsa, jossa on selkeä palvelukuvausteksti sekä toimintakehotus eli CTA-osio (Call To Action), jolla pyritään tekemään yhteyden ottamisesta mahdollisimman helppoa.

Verkkosivuston tekstit ja kuvat

Verkkosivujen tekstimateriaalin kirjoitimme laajempaan muotoon, jotta alasivuille saataisiin paremmin sisältöä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Asiakas muotoili etusivun esittelytekstit, jotka viimeistelimme sivuille sopiviksi. Muuten kaikki sivuston tekstisisällöt tulivat meiltä. Kuvasimme myös jonkin verran uusia kuvia, jotta sivuston kuvitus ei jäisi vajaaksi. Etusivulle toimme selkeästi esiin, mitä palveluita Kirjaksi.net tarjoaa. Yhteyden ottaminen tai tarjouspyynnön tekeminen on helposti löydettävissä sivustolla. Etusivun loppuun lisäsimme asiakaspalautteita ja toimme esiin Kirjaksi.net toiminnan vahvuuksia.

Verkkosivuston ulkoasu

Asiakas toivoi, että tumma tyyli säilytettäisiin sivustolla. Logon väri muuttui hieman, joten vaihdoimme myös tehostevärin logon oranssiksi. Taitollisesti selkeytimme sivustoa ja valitsimme fontit myös sillä perusteella. Otsikoissa selkeä Roboto Slab kapitaalein kirjoitettuna, joka viestii ”vanhan ajan kirjapainotyyliä”. Leipätekstiin valitsimme Raleway -fontin.

Nopeusoptimointi

Vanhat nettisivut olivat tehty ns. Page builderia käyttäen ja se näkyi latausnopeuksissa negatiivisesti. Google suosittelee, että nettisivuilla sivulataus kestäisi enintään 3 sekuntia. Vanhalla sivustolla ensimmäisen näkyvän sisällön latausaika (”First Contentful Paint”) oli 2,6 sekuntia. Koko sivun lopullinen latausaika (”Time to Interactive) oli 9,5 sekuntia. Uudella sivustolla ei ”page builder” -rakentajaa käytetä, vaan toteutimme sivuston WordPressin lohkoja hyödyntäen. Alla näette lopputuloksen Googlen PageSpeed Insight -testauksessa. Yleisesti sanottuna kaikkien lukujen ollessa vihreällä, on sivuston toimivuus hyvällä tasolla.

Google Pagespeed Insight -testi vanhalle sivustolle
Google Pagespeed Insight -testi uudelle sivustolle

Uudistetulla WordPress-verkkosivustolla sivulataus on nopea. ”First Contentful Paint” on etusivulla 1,6 sekuntia. ”Time to Interactive” on 2,7 sekuntia.

Teimme sivustolle Google PageSpeed -optimointia, jotta saisimme sivuista mahdollisimman käyttäjäystävälliset ja nopeat. Nopeiden verkkosivujen isoin hyöty on parantunut käyttäjäkokemus. Verkkosivustolla vierailevat ovat tyytyväisempiä sivuston toimintaan, kun sisältö latautuu ruudulle heti. Näin kävijät pysyvät sivustolla pidempään ja lukevat enemmän sisältöjä. Tämä puolestaan parantaa verkkosivujen konversiota. Kaiken tämän lisäksi Google arvostaa sivustoja, joilla on hyvä käyttäjäkokemus, joten sivuston sijoitus on korkeammalla hakutulossivulla.

Uudistamalla sivusto paransimme myös sivuston esteettömyyttä. Googlen testissä (etusivun) esteettömyyden pisteet olivat aiemmin 77/100 ja nyt ne ovat 98/100. Verkkosivujen esteettömyys tarkoittaa sitä, että kaikki käyttäjäryhmät pystyvät tavoittamaan verkkosivujen sisällön.

Hakukoneoptimoinnin tulokset kestävät jonkin aikaa näkyäkseen, mutta jo nyt lyhyessä ajassa sivuston julkaisusta olemme saaneet sivustolle parempaa näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.

Asiakkaan palaute

“Mainostoimisto Sitrusmedia toteutti Digipaino Kirjaksi.Net uudet verkkosivut (www.kirjaksi.net), jotka ovat edustavat ja erittäin nopeat. Myös kaikki tarpeellinen tieto on saatu sivulle selkeästi ja näyttävästi. Ulkoasu on todella upea. Toteutus tapahtui sovitussa aikataulussa ja hinta oli sopimuksen mukainen. Olen erittäin tyytyväinen sivuihin ja Mainostoimisto Sitrumedian työhön. Suosittelen heidän palveluita.”

Janne Vaarto, Digipaino Kirjaksi.net

Referenssit

Tässä muutama projekti, johon olemme sisältöä tuottaneet. Referenssit-sivulta löydät lisää projektejamme.

WordPress-kotisivut, Aistimus
Kotisivut

Aistimus Metsäkylpy

Huju Remontit referenssikuva
Kotisivut

HUJU Remontit

Tehotikka ilmalämpöpumpun asennus- ja huoltopalveluiden WordPress-verkkosivun esittely eri laitteilla.
Kotisivut

Tehotikka

Yhteenveto

Mikä on tärkein yksittäinen asia, jonka vuoksi yritykselläsi on verkkosivut? Meidän mielestämme se asia on näkyvyys. Hyvällä näkyvyydellä nouset kilpailijoiden edelle verkossa. Hyvään näkyvyyteen voi poimia kaksi tärkeää elementtiä, joiden avulla verkkosivut saa mahdollisimman hyvän ilmaisen näkyvyyden hakukoneissa. Asianmukainen sisältö ja verkkosivuston tekninen toteutus. Digipaino Kirjaksi.net sivustouudistuksessa paneuduimme molempiin huolellisesti, jotta sivusto nousee hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

Sivustotesteissä (Google PageSpeed Insights ja GTmetrix) saimme erinomaiset tulokset toteutetulle verkkosivustolle. Huomattavasti laajempi sivusisältö edistää tulevaisuudessa sivuston näkyvyyttä ja jo nyt tärkeimpien avainsanojen sijoitukset Googlessa ovat parantuneet.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat päivittää vanhat tai muuten vain hitaasti toimivat WordPress-kotisivut tai verkkokaupan. Olemme mielämme avuksi!

MITEN VOIMME AUTTAA SINUN YRITYSTÄSI?

Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.