fbpx

Vanhojen kotisivujen päivittäminen ja kotisivujen uusiminen

5.11.2021Palvelu

Miksi uusia yrityksesi kotisivut?

Vanhanaikaiset kotisivut haittaavat hakukonenäkyvyyttäsi heikentäen kotisivujesi kävijämääriä sekä huonontavat kotisivujesi konversiota, brändisi imagoa sekä ihmisten luottoa yritystäsi kohtaan.

Kotisivuilla yksi tärkeimmistä asioista on ensivaikutelma. Jääkö asiakas vai lähteekö pois?

Kotisivut ovat yksi ensimmäisistä paikoista, jossa potentiaalinen asiakas kuulee yrityksestäsi. Mieti, millaisen ensivaikutelman haluat antaa. Jos yrityksesi kotisivut ovat vanhat, latteat ja viimeksi päivitetty monta vuotta sitten, yrityksestäsi välittyvä vaikutelma ei todennäköisesti ole halutunlainen.

Vanhojen kotisivujen uusiminen

Jos yritykselläsi on vanhat, heikosti toimivat tai päivittämättömät kotisivut, saavat ne yrityksesi näyttämään epäluotettavalta.

Kotisivut voisivat parhaimmillaan olla sammumaton liidikone, joka jauhaa yrityksellesi uusia liidejä tai myyntiä silloinkin, kun sinä nukut. Eiköhän siis ole aika päivittää tai uusia vanhat kotisivusi!

Milloin kotisivut tulisi uusia?

Kotisivujen tai verkkokaupan uusimiseen on useita syitä, mutta niistä tärkeimpiä ovat vanhentunut teknologia, huono hakukonenäkyvyys, imagosyyt sekä heikosti liidejä tuottavat vanhat sivut.

Kotisivut kannattaa siis uusia, jos ne eivät tuota mitään yrityksellesi. Eli jos haluat myyvemmät kotisivut, kannattaa sivut uudistaa.

Ennen kotisivujen uudistamista kannattaa miettiä, mikä on uusien sivujen tavoite. Sen jälkeen päätetään sivukartta ja luodaan tarvittavat sisällöt. Vasta näiden toimien jälkeen kannattaa alkaa suunnittelemaan uusien kotisivujen visuaalista ulkoasua. Kotisivu-uudistuksen projektista kerrotaan tällä sivulla myöhemmin.

Kotisivujen kehittäminen vai uusiminen?

Ennen mahdollista kotisivu-uudistusta on hyvä tarkistaa kotisivujen analytiikasta mikä sivustolla toimii. Rikkinäistä ei kannata uusia, ja toimivat elementit kannattaa ottaa mukaan uusille kotisivuille.

Tarkista analytiikasta esimerkiksi nämä asiat:

  • Suosituimmat sisällöt?
  • Mille sivulle vierailijat saapuvat?
  • Mistä kanavista sivuston kävijät tulevat?

Aina kotisivuja ei tarvitse täysin uudistaa, vaan joskus riittää pelkästään tietojen ja muiden sisältöjen päivittäminen.

Jos kuitenkin kotisivut ovat tehty niin vanhalla teknologialla ettei niitä enää pysty lainkaan päivittämään tai kotisivuista ei saa tietoturvallisia, on aika uudistaa sivut kokonaan.

Tässä joitakin yleisimpiä tilanteita, joita meille on tullut vastaan:

  • Kotisivut ovat tehty jollakin vanhalla, usein ilmaisella tai puoliksi ilmaisella ohjelmistolla, jota ei enää kehitetä = Kotisivut pitää uudistaa täysin.
  • Haluat vain päivittää kotisivuiltasi aukioloajat tai jotain muuta pientä sisältöä ja kotisivut ovat tehty esimerkiksi WordPressillä = Kotisivujen kehittäminen onnistuu ilman täyttä sivusto-uudistusta.
  • Kotisivut ovat hitaat = Uudistamisen tarve riippuu siitä, millä järjestelmällä sivut ovat tehty. Jos kyseessä on WordPress-sivusto, on monia keinoja saada sivustoon lisää vauhtia ilman, että sivusto uudistetaan täysin. Kuitenkin joskus tällaiseen projektiin menee yhtä kauan kuin uuden sivuston rakentamiseen, jolloin suosittelemme suoraan uusien kotisivujen rakentamista yrityksellesi.

Verkkosivujen kehitys vs uusiminen?

Kun mietit, pitäisikö vanhoja kotisivuja tai verkkokauppaa päivittää, kannattaa ottaa huomioon muutama asia. Ensinnäkin kannattaa pohtia, kuinka paljon lisäaikaa vanhoille sivuille saadaan päivittämällä. Toiseksi tulisi huomioida vanhojen kotisivujen päivittämisen kustannukset verrattuna täysin uusiin responsiivisiin kotisivuihin.

Kannattaako investointi uusiin verkkosivuihin?

Kotisivuja ei kannata miettiä kuluna, vaan nimenomaan investointina.

Jos nykyiset kotisivusi eivät tuota yrityksellesi liidejä tai lisää myyntiä, on kotisivujen uudistamisen paikka. Sanotaan esimerkkinä, että toimialallasi yhden asiakkuuden tuottama tulo olisi sata euroa. Tällöin jos maksat uusista kotisivuista tuhat euroa, tulee sinun saada vain kymmenen uutta asiakasta, jotta sivut olisivat maksaneet itsensä takaisin.

Verkkosivuista myyvemmät

Usein käy niin, että kotisivujen hinta onkin kuitattu jo muutaman kuukauden kuluessa kotisivujen avaamisesta ja joskus jopa nopeamminkin. Kaikki riippuu siitä, millä toimialalla yrityksesi toimii, mitä palveluja yrityksesi myy, mikä on myytävien tuotteiden/palveluiden kate ja tietysti kotisivujen hinnasta.

Tässä yhden tyytyväisen asiakkaamme kommentti sivujen uusimisen jälkeen:

”Tilasin Mainostoimisto Sitrusmedialta verkkosivujen uusimisen ja verkkokaupan integroinnin. Uudet nettisivut näyttäs toimivan hienosti! Meillä on tullut ainakin 50% nousu varauksiin omien sivujen kautta ja se on hyvä, niin ei tartte maksaa provikoita bookingille. Suosittelen lämpimästi Sitrusmediaa, kun haluatte saada laadukkaan sivuston ja lisää myyntiä!”

Margo Saxberg, Time Hostel & Apartments Finland Oy

Miten kotisivujen uusiminen etenee?

Kotisivujen uusimisprojekti alkaa vanhojen kotisivujen analytiikan tutkimuksella edellä mainitulla tavalla.

Seuraavaksi vuorossa on tavoitteiden asettaminen ja sisältöjen luominen.

Kotisivut eivät ole ikinä valmiit, vaan niitä pitäisi aina testata ja kehittää, joten muista myös kotisivujen jatkokehitys.

Uusien kotisivujen tekeminen:

  • Tutki vanhojen sivujen analytiikasta mikä toimii ja mikä ei
  • Aseta tavoitteet
  • Tee kilpailija-analyysi
  • Valitse palveluntarjoaja
  • Tee sisällöt ensin
  • Ulkoasu, CTA:t ja muu käyttäjää ohjaava toiminta (käyttäjäkokemus)
  • Testaus
  • Jatkokehitys

Ennen kotisivujen uudistamista kannattaa miettiä esimerkiksi tällaisia asioita:

  • Miksi verkkosivu-uudistus tehdään ja mitä siltä halutaan?
  • Mikä on uuden sivuston tärkein tavoite?
  • Kenelle uudet kotisivut tehdään? Eli mikä on uusien kotisivujen kohderyhmä?
  • Mitä haasteita edellisten kotisivujen kanssa on ollut?
  • Onko sinulla nettisivuja, joiden ulkoasusta pidät? Mikä niissä on hyvää tai huonoa? Ota huomioon niin värimaailma kuin myös tekniset asiat.

Muista myös vanhojen kotisivujen osoitteiden ohjaus uusiin, jos osoiterakenne vaihtuu.

Kotisivu-uudistuksen yhteydessä voi myös olla kannattavaa päivittää yrityksesi logo tai luoda sellainen, jos yritykselläsi ei ole vielä ollut logoa. Meiltä saat myös logosuunnittelun yrityksellesi, joten pyydä rohkeasti tarjous! Tarjouspyyntö ei maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.

WordPress huolenpito

Tuki- ja huolenpitopalvelu WordPress-sivustoille ja -verkkokaupoille

 

WordPress -verkkosivut vaativat säännöllistä huolenpitoa. Huolenpitopalvelussamme otamme vastuun verkkosivujesi tai verkkokauppasi ylläpidosta, tietoturvasta ja päivityksistä.

 

Kun tilaat meiltä verkkosivut tai verkkokaupan, tarjoamaamme hintaan kuuluu aina huolenpito 3 kuukaudeksi sivuston avauksesta.

Lue lisää

Referenssit

Tässä muutamat verkkosivut, jotka olemme uusineet. Referenssit-sivulta löydät lisää toteuttamiamme sivustoja.

Huonekalutehdas Seppänen WordPress-verkkokauppa referenssi

Verkkosivut

Time Hostel & Apartments Finland Oy
Vonkale WordPress-kotisivut referenssi

Kotisivut

OmaYkkönen Oy

Verkkokauppa

Solarshop Bergman Oy

Ennen ja jälkeen

Tässä yksi ennen ja jälkeen versio verkkokaupasta, jonka uudistimme. Voit raahata sliderin kursoria ja näet, miltä sivut näyttivät ennen uudistusta ja miltä ne näyttivät uudistuksen jälkeen.

Yhteenveto

Vanhat ja päivittämättömät kotisivut saavat yrityksesi näyttämään epäluotettavalta.

Kotisivut kannattaa uudistaa, jos ne eivät tuota mitään yrityksellesi. Investointi uusiin kotisivuihin kannattaa, kun kotisivut tehdään kunnolla.

Kun mietit vanhojen kotisivujen päivittämisen ja kotisivujen uusimisen välillä, kannattaa ottaa huomioon, kuinka paljon lisäaikaa vanhalle sivustolle saadaan päivittämisellä.

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi?

Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.

Artikkelin kirjoittaja

Miikka Joki

Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Digitaalinen mainonta ja markkinointi, verkkosivut- ja kaupat

Puh. 044 239 6296
miikka.joki(at)sitrusmedia.fi

X
Tervetuloa kotisivuillemme
Kiva, että olet täällä! 🤗 Miten voimme olla avuksi?