fbpx

Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi siihen tulisi panostaa?

6.05.2021Palvelu

Mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa?

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on auttaa potentiaalista asiakastasi, ei korostaa oman yrityksesi parhautta.

Perinteinen markkinointi vs sisältömarkkinointi?

Perinteinen markkinointi on pysäyttävää. Sisältömarkkinoinnilla pyritään tavoittamaan asiakas kiinnostavalla sisällöllä niissä kanavissa, joissa hän itse viihtyy. Tällöin saadaan potentiaalinen asiakas itse ottamaan yhteyttä yritykseen.

Sisältöjä voivat olla esimerkiksi:

  • Valokuvaukset
  • Mainoskuvat ja infograafit
  • Videot
  • Podcastit
  • Kyselyt
  • Artikkelit
  • Uutiskirjeet
  • Sosiaalisen median julkaisut
  • E-kirjat
  • Tiedotteet
  • Webinaarit

Miksi sisältöä pitää tuottaa?

Uudelle sisällölle on kova tarve, mutta mitä tahansa sisältöä ei kannata silti tuottaa. Panosta tuottamiisi sisältöihin, jotta saat niistä oikeasti hyötyä. Esimerkiksi blogiartikkelit kannattaa kirjoittaa ns. ikivihreällä tyylillä käsitellen yhtä asiaa kattavasti, jolloin saat artikkeleista pitkäaikaista hyötyä.

Sisältömarkkinoinnin hyötyjä:

  • Lisää tietoisuutta yrityksestä
  • Luo arvoa potentiaalisille asiakkaille
  • Vältät kylmät soitot
  • Kasvattaa verkkosivun kävijämääriä
  • Tuottaa liidejä
  • Parantaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta
  • Pitkäaikaiset hyödyt ikivihreällä sisällöllä
    = Enemmän myyntiä!

Miten sisältömarkkinointia lähdetään tekemään?

Ihan ensimmäiseksi kannattaa määrittää oma kohderyhmä mahdollisimman tarkasti. Kuka voisi olla kiinnostunut palveluistasi?

Sen jälkeen mieti, mitkä ovat

  • kohderyhmäsi haasteet ja ongelmat
  • kohderyhmäsi tavoitteet ja arvot

Millaisia ongelmia kohderyhmälläsi on ja mitkä palvelusi tuovat näihin ratkaisun? Millainen tieto voisi helpottaa heidän ostopäätöksen tekemistä?

Eli kannattaa miettiä, mitä potentiaaliset asiakkaasi haluaisivat tietää yrityksestäsi ja palveluistasi.

Lisäksi mieti:

  • Missä sosiaalisen median kanavissa kohderyhmäsi on?
  • Mistä muualta kohderyhmäsi hankkii tietoa?
  • Minkälaista kieltä kohderyhmäsi käyttää?
  • Minkälainen sisältö kohderyhmääsi vetoaa?

Sisältöjen luominen?

Edellisessä kohdassa mietit kohderyhmäsi ongelmia ja haasteita. Ratkaisuna voit kirjoittaa blogiartikkeleilla vastauksia potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin. Voit luoda sivustollesi esimerkiksi ”Useimmiten kysytyt kysymykset” -artikkelin, joka auttaa potentiaalisia asiakkaitasi. 

Jos kirjoitat blogiartikkeleita muille kuin omalle sivustollesi (ns. vieraskynä), muista linkittää kirjoittamistasi artikkeleista aina kotisivuillesi tai verkkokauppaan.

Sisällöissä huomiota herättävä otsikko on tärkeä asia, oli kyse sitten blogiartikkelista tai some-julkaisusta.

Muista blogiartikkeleissa väliotsikot, jotta tekstin selaaminen helpottuu. Monesti artikkeleista luetaan vain väliotsikot ja päätetään sen jälkeen, kannattaako koko artikkelia lukea.

Muista elävöittää sisältöjäsi kuvilla, infograafeilla, kaavioilla, videolla tai äänellä. Valitse sellaiset tavat, jotka tuntuvat puhuttelevan kohderyhmääsi.

Mistä aiheita sisältöjä varten?

Jos haluaisit aloittaa sisältömarkkinoinnin, mutta et keksi mistä aiheista sisältöjä tuottaa, niin tässä muutamia vaihtoehtoja:

  • Asiakkaiden kysymykset
  • Tuotearvostelut
  • Tuotteesi eri käyttötavat
  • Infograafit
  • Google Trends
  • Yrityksesi tarina
  • Google-haku ja Googlen avainsanojen suunnittelija
  • Sosiaalinen media
  • Kilpailijoiden sisällöt

Jos et itse ehdi tai halua tuottaa sisältöjä, voit olla meihin yhteydessä ja pyytää tarjousta uusien sisältöjen luomisesta.

WordPress huolenpito

Tuki- ja huolenpitopalvelu WordPress-sivustoille ja -verkkokaupoille

 

WordPress -verkkosivut vaativat säännöllistä huolenpitoa. Huolenpitopalvelussamme otamme vastuun verkkosivujesi tai verkkokauppasi ylläpidosta, tietoturvasta ja päivityksistä.

 

Kun tilaat meiltä verkkosivut tai verkkokaupan, tarjoamaamme hintaan kuuluu aina huolenpito 3 kuukaudeksi sivuston avauksesta.

Lue lisää

Referenssit

Tässä muutama projekti, johon olemme sisältöä tuottaneet. Referenssit-sivulta löydät lisää projektejamme.

Huonekalutehdas Seppänen WordPress-verkkokauppa referenssi

Kotisivut

Vaihtolavacom Oy

Timantti Ykköset Oy referenssi

Kotisivut

Timantti Ykköset Oy

Kotisivut

Palama Oy

Yhteenveto

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on auttaa potentiaalista asiakastasi.

Uusien sisältöjen avulla lisäät tietoisuutta yrityksestäsi ja kasvatat verkkosivujesi kävijämääriä. Jos verkkosivusi on tehty kunnolla, saat uusien sisältöjen avulla liidejä ja sitä kautta teet enemmän myyntiä.

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi?

Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.

Artikkelin kirjoittaja

Miikka Joki

Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Digitaalinen mainonta ja markkinointi, verkkosivut- ja kaupat

Puh. 044 239 6296
miikka.joki(at)sitrusmedia.fi

X
Tervetuloa kotisivuillemme
Kiva, että olet täällä! 🤗 Miten voimme olla avuksi?