Sähköposti­markkinointi yritykselle – miten ja miksi aloittaa?

Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista digitaalisista markkinointi­kanavista, joka tarjoaa yrityksille suoran mahdolli­suuden tavoittaa kohdeyleisönsä. Sähköposti­markkinointi on kustannus­tehokasta, hyvin personoitavissa ja tuloksia on helppo mitata.

Tässä artikkelissa käymme läpi sähköposti­­markkinoinnin vahvuudet ja myös mahdolliset haasteet. Lisäksi esittelemme, miten yritys voi aloittaa sähköposti­­markkinoinnin.

Miksi aloittaa sähköposti­markkinointi?

Jokaisella markkinointi­toimella on omat vahvuudet ja haasteet. Yksi vahva perustelu sähköposti­markkinoinnin aloittamiseen on sen kustannustehokkuus. Mikään muu suora­markkinointi­­keino ei saavuta kohde­yleisöään yhtä tehokkaasti. Sähköposti­­markkinointi on sisältö­markkinointia, joten haasteena yrittäjällä voi olla sisällöntuotanto tai sähköposti­kontaktien kerääminen. Meiltä voit kuitenkin tilata apua sisällön tuottamiseen. Meiltä saat tilattua esimerkiksi hakukoneoptimoidut blogiartikkelit, verkkokaupan tuotekuvaus­tekstit ja uutiskirjeen sisällöt.

Sähköposti­markkinoinnin edut

  • Kustannustehokkuus. Toisin kuin monet muut markkinointi­kanavat, sähköposti­markkinointi ei vaadi suuria taloudellisia panostuksia. Saatavilla on edullisia tai jopa ilmaisia työkaluja, kuten Mailchimp tai Brevo, jolla yritys voi aloittaa kampanjan suunnittelun. Lisäksi sähköposti­markkinointi ei vaadi painatusta tai jakelua, mikä tekee siitä ympäristö­ystävällisemmän vaihtoehdon.
  • Personointi ja kohdistaminen. Sähköpostimarkkinointi mahdollistaa viestien personoinnin ja kohderyhmien segmentoinnin. Yritys voi kerätä tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja käyttäytymisestä, ja käyttää tätä tietoa viestien personointiin niin, että lähetettävä sisältö on vastaanottajalle mahdollisimman relevanttia. Segmentoinnin avulla voidaan myös lähettää erityisiä kampanjoita eri asiakas­ryhmille, esimerkiksi kanta-asiakkaille, potentiaalisille asiakkaille tai tietyn tuotteen ostaneille.
  • Asiakassuhteen vahvistaminen. Säännöllinen ja relevantti viestintä sähköpostitse auttaa rakentamaan ja ylläpitämään vahvoja asiakas­suhteita. Yritys voi kertoa asiakkailleen yrityksen uusista tuotteista, tarjouksista ja tapahtumista sekä jakaa hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Näin yritys tuottaa lisäarvoa (potentiaalisille) asiakkailleen lisäten heidän uskollisuutta ja sitoutumista yritykseen.
  • Mitattavuus ja seuranta. Sähköpostimarkkinoinnin yksi suurimmista eduista on sen mitattavuus. Yritys voi seurata tarkasti kampanjan suorituskykyä reaaliaikaisen analytiikan avulla. Tärkeitä mittareita ovat esimerkiksi avaus­prosentti, klikkaus­prosentti, konversiot ja tilaajien määrän kehitys. Näin yritys voi kehittää markkinointi­sisältöään, jotta kampanja saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset.
  • Integrointi muihin markkinointikanaviin. Sähköpostimarkkinointi voidaan helposti integroida muihin markkinointi­kanaviin, kuten sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuihin. Tämä mahdollistaa yhtenäisen ja johdonmukaisen markkinointi­strategian, joka tukee yrityksen kokonais­valtaista brändin rakentamista ja viestintää.
  • Korkea tuottosuhde. Tutkimukset osoittavat, että jokainen sähköposti­markkinointiin käytetty euro voi tulla jopa yli 30-kertaisena takaisin. Tämä tekee sähköposti­markkinoinnista yhden kannattavimmista markkinointi­strategioista, erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla on rajalliset markkinointi­budjetit.

Sähköposti­markkinoinnin haasteet

  • Kontaktilistan puuttuminen (uusien tilaajien hankkiminen). Uutiskirjeen tilaajia voi olla haastavaa hankkia. Kuluttajan täytyy itse tilata yrityksen uutiskirje, jotta heille on lupa lähettää postia. Tämän takia on siis tärkeää luoda postituslista orgaanisesti, vaikka se saattaakin viedä aikaa. Yrityksille uutis­kirjeen kontaktien kerääminen ja mainos­kirjeen lähettäminen on hieman vapaampaa, mutta silloinkin on hyvä muistaa pitää mielessä tietyt hyvät perussäännöt (joista kerromme myöhemmin tässä artikkelissa).
  • Markkinointisisällön tuotanto. Sähköpostimarkkinoinnin ytimessä on sisältö, jota tarjotaan uutiskirjeen tilaajalle. Yrityksen kannat­taa tehdä sähköposti­markkinointiin toiminta­suunnitelma, jossa listataan vapaa­muotoisesti asioita, joista kerrotaan uutis­kirjeessä suoran palvelu-/tuotemyynnin ohella. Pelkkä suora tarjousten lähettäminen ei kanna pitkälle, vaan uutis­kirjeen tilaajille täytyy antaa jotain lisäarvoa.
  • Sähköpostikirjeen avausprosentin kasvattaminen. Sähköpostin avausprosentin kasvat­taminen ei ole aina helppoa. Keskimääräinen avausprosentti yritysten uutiskirjeissä on noin 15-25 % välillä. Lukematon sähköposti ei hyödynnä yritystä, joten avaus­prosentin kasvat­taminen parantaa yleisesti koko sähköposti­kampanjan tehokkuutta. Monessa järjestelmässä on myös mahdollisuus lähettää sähköposti uudelleen niihin osoitteisiin, jotka eivät avanneet viimeisintä viestiä. Esimerkiksi tällä toimenpiteellä saadaan avausprosenttia koko­naisuudessaan nostettua.
  • Uutiskirjeen tilaajien säilyttäminen. Vaikka on tärkeää saada uusia tilaajia, niin tulisi myös kiinnittää huomiota tilauksen peruuttajiin. Mikäli moni tilaaja peruuttaa tilauksen, on syy todennäköisesti sisällössä, lähetys­tiheydessä tai merkityksel­lisyydessä. Tästä syystä on tärkeää kiinnittää huomiota, että sisältö on kohdeyleisölle relevanttia.

Miten yritys voi aloittaa sähköposti­markkinoinnin?

(Aloittavan) yrityksen kannattaa huolehtia, että perusasiat ovat kunnossa ennen sähköposti­markkinoinnin aloittamista. Yrityksellä tulee olla hyvin toimivat verkkosivut, logo (brändi-ilme) ja yritykselle tarpeelliset sosiaalisen median kanavat käytössä. Jos yrityksesi tarvitsee apua brändin suunnittelussa, autamme mielellämme. Sähköposti­markkinoinnissa on hyvä luoda oma, yrityksen näköinen ilme ja sisältö. Näin erotut kilpailijoista! Seuraavassa käymme läpi tärkeimmät toimet, joilla yrityksen sähköposti­markkinointi kannattaa aloittaa.

Määritä sähköposti­markkinoinnin tavoitteet

Mitä yritys haluaa saavuttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla? Lukuihin perustuvaa tavoitetta voi olla aluksi vaikea määrittää, kun dataa ei vielä ole. Alussa tavoitteet voi kirjata laveammin, tyyliin: ” sähköpostimarkkinoinnilla syvennetään ja lisätään yrityksen ja palveluiden tunnettuutta olemassa olevien asiakkaiden keskuu­dessa”. Jos yrityksellä on esimerkiksi verkkokauppa, niin tavoite voisi olla ”verkkokaupan keskiostoksen kasvattaminen”. Tavoitteiden on oltava realistisia ja yrityksen markkinointi­strategiaa tukevia. Tavoitteita voidaan tarkentaa saatavan datan mukaisesti.

Kirjoita sähköposti­markkinoinnin toimintasuunnitelma

Yrityksen tulee tietää, mitä sisältöä uutiskirjeessä tarjoaa, miten sisältö tuotetaan ja kenelle sitä tarjotaan. Uutis­kirjeen ulkoasua tulee myös miettiä, ja kuinka usein uutiskirje lähetetään. Yrityksen on hyvä määrittää myös kohdea­siakas­ryhmät. Personoitu asiakassisältö eri asiakasryhmille tuottaa paremman uutiskirjeen avausprosentin ja näin ollen paremman sitoutumisen yritykseen.

Valitse sähköposti­markkinointiin sopiva palveluntarjoaja

Markkinoilla on tarjolla paljon ilmaisia tai maksullisia palvelun­tarjoajia, joiden järjestelmät mahdollistavat monenlaisia hyödyllisiä ominaisuuksia uutiskirje­sisällön jakeluun. Ilmaisella sopimuksella pääsee hyvin alkuun esimerkiksi Mailchimpin tai Brevon kautta. Molemmista palveluista löytyvät tärkeät A/B-testaus sekä integrointi verkkosivustoon sekä sosiaaliseen mediaan. Uutiskirjepohjan voi luoda visuaalisen rakentajan avulla ja kontaktien tuonti ja segmentointi onnistuu vaivatta.

Sähköpostilistan kerääminen

Jotta yritys voi tehdä sähköposti­markkinointia, on hankittava sähköpostin tilaajia. Lista kannattaa ennemmin kerätä itse kuin ostaa ”ulkopuoliselta”. Näin varmistut, että keräämäsi kontaktit ovat relevantteja kontakteja ja ovat ainakin jollain tasoa kiinnostuneita yrityksestäsi. Käytännössä he voivat olla jo asiakkaitasi tai osoittaneet kiinnostusta yrityksesi palveluihin ja antaneet suostumuksen sähköpostimarkkinointiin.

Ilman suostumusta kuluttajakaupassa ei digitaalisia markkinointi­viestejä saa lähettää. Uusia tilaajia voi kerätä verkkosivuston lomakkeen kautta, jolloin kuluttaja antaa luvan suora­markkinointiin. Poikkeuksellisesti sähköinen suora­markkinointi kuluttajalle on sallittua ilman erillislupaa, jos yhteystieto on saatu aiemman kaupan yhteydessä, hänelle on informoitu markkinointi­viestin lähettämisestä ja hänellä on oikeus kieltää viestien lähetys halutessaan. Lue lisää suora­markkinoinnista Kilpailu- ja kuluttajaviraston palvelusta.

Yritysten sähköposteja voi kerätä uutiskirjelistalle vapaasti, mutta on hyvä muistaa muutama periaate. Yrityksen työntekijöille voi lähettää uutiskirjesisältöä ilman ennakkosuostumusta, jos markkinoitavat tuotteet tai palvelut liittyvät suoraan henkilön työnkuvaan tai hänen asemaansa yrityksessä. Viestit on kohdistettava tällöin vastaanottajan työsähköpostiosoitteeseen. Lue lisää Asiakkuus­markkinointi­liitto ASML:n kattavasta oppaasta.

Millaista on hyvä uutiskirjesisältö?

Sähköpostimarkkinointi toimii silloin hyvin, jos sen sisältö kohdennetaan mahdol­lisimman tarkasti ja sisältö kiinnostaa vastaan­ottajaa. Asiakkaiden segmentointi voi olla kohdentamisessa hyvä työkalu. Millaisia asiakkaita yritykseltä löytyy? Voit jakaa asiakkaasi erilaisiin segment­teihin, kuten esimerkiksi mitä asiakas on tilannut, maantieteellisen sijainnin mukaan tai millä alalla yritys liiketoimintaa tekee. Kuluttajakaupassa segmenttejä voi olla paljon enemmänkin, riippuen millaista yritystoimintaa sähköpostimarkkinoija harjoittaa.

Miten luoda uutiskirjeen tilaajalle relevanttia sisältöä? Tässä muutamia vinkkejä:

  • Tiedota uusista tuotteista tai palveluistasi.
  • Anna vinkkejä tuotteen tai palvelun tehokkaaseen käyttöön.
  • Tarjoa alennuskoodia verkkokauppaasi, jonka saa uutiskirjeen tilaamalla.
  • Arvo palkintoja uutiskirjeen tilanneille.
  • Laadi ladattava opas, jonka saa liittymällä uutiskirjeen tilaajaksi.

Sisältöaiheet riippuu paljon siitä, mikä sähköposti­markkinoinnin tavoite on ja keitä ovat uutiskirjesisällön lukijat.

Uutiskirjeen rakenne

Miten taittaa sisältö uutiskirjepalvelussa? Tässä hyvä perusrunko sisällön taittamiseksi:

  • Houkutteleva otsikko. Hyvä, suhteellisen lyhyt otsikko on ensiarvoisen tärkeä, jotta uutiskirjeen saada avaa viestin. Mobiilissa lyhyt otsikko näkyy varmasti. Otsikon tulee olla uutiskirjeen sisältöä kuvaava ja houkutteleva. Aktivoi lukijaa käskyillä tai kysymyksillä. Otsikon toimivuutta voi testata luomalla kaksi eri otsikkoa A/B-testin mukaisesti.
  • Hyvin taitettu tiivis sisältö. Uutiskirjesisältö on hyvä olla helposti silmäil­tävissä. Selkeät otsikot ja tiiviit kuvaukset on vaivaton omaksua nopeallakin silmäilyllä. Vältä erilaisten aiheiden kertomista samassa uutiskirjeessä, jos ei ole kyseessä tiedottava yleisluonteinen asiakas­viesti. Versioi tarvittaessa viestisi asiakas­segmenttien mukaisesti.
  • Anna brändisi näkyä. Uutiskirje on oiva mahdollisuus korostaa yrityksesi visuaalista ilmettä ja iskostaa sitä lukijoihin. Hyödynnä siis brändisi logoa, värejä, kuvituskuvia ja visuaalisia elementtejä niin paljon, mitä sisältö mahdollistaa.
  • Kirjoita ihmiseltä ihmiselle. Jos olet yksinyrittäjä tai pienritys, voit antaa persoonasi näkyä. Puhuttele uutiskirjeen saajaa nimellä, niin viestisi tuntuu enemmän henkilökohtaiselta. Jos vastaat isomman yrityksen uutis­kirje­sisällöstä, niin soveltuvin osin voit tuoda persoonaasi esiin.
  • Tehosta viestiä kuvilla. Kuvien on tärkeää tukea sähköpostin tekstisisältöä. Vältä lataamasta sisältöön liian isoja kuvia. Pahim­millaan liian isojen kuvien käyttö voi vaikuttaa viestin läpimenoon. Kuvissa ei kannata olla mitään ensiarvoisen tärkeää informaatiota, koska useimmilla sähköposti­ohjelmilla lukijan on hyväksyttävä kuvien lataaminen erikseen ennen kuin kuvat näkyvät.
  • Lisää toimintakehote. Uutiskirjesisältöön on hyvä lisätä vähintään yksi toimintakehote (CTA), joka ohjaa lukijan uutiskirjeestä eteenpäin. Markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta riippuen kehote voi olla vaikkapa painike, jonka teksti on käskymuoto.

Varmista myös, että uutiskirjeestä löytyvät yrityksesi yhteystiedot. Kirjeeseen tulee sisällyttää myös tieto siitä, miksi vastaanottaja on saanut sähköpostia. Uutiskirjeen lopusta tulee löytyä myös linkki, jolla sähköpostilistaltasi on mahdollista poistua.

Miten seurata uutiskirjeiden toimivuutta?

Sähköpostimarkkinoinnin toimivuutta pitää ehdottomasti seurata ja kehittää tilastolukujen pohjalta. Seurattavia mittareita ovat mm. avausprosentti, klikkaus­prosentti ja uutiskirjeen tilaajamäärä. Yrityksen kannattaa myös seurata verkkosivujensa kävijämäärää tai verkko­kaupassa tapahtuvaa myyntiä ja konversio­prosenttia, jos vain mahdollista.

  • Uutiskirjeen avausprosentti. Tämä luku kertoo sähköpostisi avanneiden määrän suhteessa kaikkiin vastaanottajiin. Jos luku on esimerkiksi 20 %, niin sadasta uutiskirjeen saajasta sähköpostin avasi 20 lukijaa. Jos tämä luku jää selkeästi alle 20 %, niin on kiinnitettävä huomiota uutiskirjeen otsikointiin. Lukija ei avaa sähköpostia, jos se ei häntä kiinnosta.
  • Klikkausprosentti. Luku kertoo, kuinka moni tilaajista on klikannut sähköpostisi linkkiä / linkkejä. Hyvä klikkaus­prosentti vaihtelee uutis­kirje­sisällön, vastaan­ottaja­määrän sekä linkkien määrän mukaan. Hyvänä lukuna voidaan pitää 5-10 % tulosta.
  • Uutiskirjeen tilaajamäärä. Pidemmällä aikavälillä kannattaa seurata tilaajamäärää ja miten lähetetty markkinointi­sisältö vaikuttaa uutiskirjeen peruuttaneiden määrään. Jos jossain vaiheessa peruutuksia tulee erityisen paljon, niin on mietittävä millaista markkinointisisältöä silloin on lähetetty ja välttää jatkossa samanlaista sisältöä.

Em. lukujen pohjalta yritys voi kehittää sisältöä edelleen kohdeasiakkaita houkutte­levammaksi. Kannattaa kiinnittää sisällön ohella huomiota myös lähetysaikaan. Onko joku tietty vuorokaudenaika parempi kuin joku toinen. Viikko- tai kuukausiaikajanalla joku päivä voi olla parempi kuin muut.

Referenssit

Tässä muutama asiakas, joille olemme tuottaneet uutiskirje- tai verkkosivusisältöä. Referenssit-sivulta löydät lisää projektejamme.

Huju Remontit WordPress-verkkosivun esittely eri laitteilla.
HUJU Remontit

Henna Mantere WordPress-verkkosivun esittely eri laitteilla.
Henna Mantere

Eri ilmastotyöhön liittyvät kuvat ja grafiikat aseteltuina päällekkäin.
Ilmasto-hanke

Äänekosken kaupunki

Yhteenveto sähköposti­­markkinoin­nista

Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista digimarkkinoinnin muodoista, varsinkin jos yrityksellä on valmis asiakaskunta olemassa. Aloittavan yrityksen kohdalla alle tarvitaan markkinoinnin pohja­työtä ennen kuin sähköpostimarkkinoinnissa päästään hyviin tuloksiin. Sähkö­posti­markkinointi on pitkäjänteistä työtä, eikä menestyvää markkinointikanavaa luoda parilla yksittäisellä kampanjalla. Kyse on enemmänkin pitkän tähtäimen markki­nointi­toimesta, jolla rakennetaan asiakkaan ja yrityksen välille vuoro­vaikutus­kanava. Keskiössä ovat sisällöntuotanto ja yrityksen palvelut / tuotteet, jotka luovat asiakkaille lisäarvoa ja luottamuksen yritykseen.

Millainen uutiskirjesisältö on sitten toimiva, niin se riippuu monesta asiasta. Yrityksen sähköposti­markkinointia voi tehdä usealla eri tavalla aina tiedottavasta sisällöstä suoraan tuote-/palvelutarjouksiin ja etujen esilletuomisiin. Monipuolisuus ja säännöl­lisyys on kuitenkin valttia, jolloin uutiskirjeen tilaajat pidetään kiinnostuneina.

Onko yritykselläsi halua aloittaa sähköpostimarkkinointi kuluttajakaupassa tai yrityksille? Olemme tehneet sähköposti­markkinointia asiakkaan puolesta useamman vuoden kampanjaluonteisesti tai pidemmällä aikavälillä. Ota yhteyttä ja esittele yrityksesi kilpailuvaltit. Luomme teille uuden markkinointikanavan ja teemme tarvittaessa sisältöä sähkö­posti­viesteihin lähetettäväksi.

MITEN VOIMME AUTTAA SINUN YRITYSTÄSI?

Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.