Sähköpostimarkkinointi yritykselle – miten ja miksi aloittaa?
Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista digitaalisista markkinointikanavista, joka tarjoaa yrityksille suoran mahdollisuuden tavoittaa kohdeyleisönsä. Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta, hyvin personoitavissa ja tuloksia on helppo mitata.
Tässä artikkelissa käymme läpi sähköpostimarkkinoinnin vahvuudet ja myös mahdolliset haasteet. Lisäksi esittelemme, miten yritys voi aloittaa sähköpostimarkkinoinnin.
Miksi aloittaa sähköpostimarkkinointi?
Jokaisella markkinointitoimella on omat vahvuudet ja haasteet. Yksi vahva perustelu sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen on sen kustannustehokkuus. Mikään muu suoramarkkinointikeino ei saavuta kohdeyleisöään yhtä tehokkaasti. Sähköpostimarkkinointi on sisältömarkkinointia, joten haasteena yrittäjällä voi olla sisällöntuotanto tai sähköpostikontaktien kerääminen. Meiltä voit kuitenkin tilata apua sisällön tuottamiseen. Meiltä saat tilattua esimerkiksi hakukoneoptimoidut blogiartikkelit, verkkokaupan tuotekuvaustekstit ja uutiskirjeen sisällöt.
Sähköpostimarkkinoinnin edut
- Kustannustehokkuus. Toisin kuin monet muut markkinointikanavat, sähköpostimarkkinointi ei vaadi suuria taloudellisia panostuksia. Saatavilla on edullisia tai jopa ilmaisia työkaluja, kuten Mailchimp tai Brevo, jolla yritys voi aloittaa kampanjan suunnittelun. Lisäksi sähköpostimarkkinointi ei vaadi painatusta tai jakelua, mikä tekee siitä ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon.
- Personointi ja kohdistaminen. Sähköpostimarkkinointi mahdollistaa viestien personoinnin ja kohderyhmien segmentoinnin. Yritys voi kerätä tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja käyttäytymisestä, ja käyttää tätä tietoa viestien personointiin niin, että lähetettävä sisältö on vastaanottajalle mahdollisimman relevanttia. Segmentoinnin avulla voidaan myös lähettää erityisiä kampanjoita eri asiakasryhmille, esimerkiksi kanta-asiakkaille, potentiaalisille asiakkaille tai tietyn tuotteen ostaneille.
- Asiakassuhteen vahvistaminen. Säännöllinen ja relevantti viestintä sähköpostitse auttaa rakentamaan ja ylläpitämään vahvoja asiakassuhteita. Yritys voi kertoa asiakkailleen yrityksen uusista tuotteista, tarjouksista ja tapahtumista sekä jakaa hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Näin yritys tuottaa lisäarvoa (potentiaalisille) asiakkailleen lisäten heidän uskollisuutta ja sitoutumista yritykseen.
- Mitattavuus ja seuranta. Sähköpostimarkkinoinnin yksi suurimmista eduista on sen mitattavuus. Yritys voi seurata tarkasti kampanjan suorituskykyä reaaliaikaisen analytiikan avulla. Tärkeitä mittareita ovat esimerkiksi avausprosentti, klikkausprosentti, konversiot ja tilaajien määrän kehitys. Näin yritys voi kehittää markkinointisisältöään, jotta kampanja saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset.
- Integrointi muihin markkinointikanaviin. Sähköpostimarkkinointi voidaan helposti integroida muihin markkinointikanaviin, kuten sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuihin. Tämä mahdollistaa yhtenäisen ja johdonmukaisen markkinointistrategian, joka tukee yrityksen kokonaisvaltaista brändin rakentamista ja viestintää.
- Korkea tuottosuhde. Tutkimukset osoittavat, että jokainen sähköpostimarkkinointiin käytetty euro voi tulla jopa yli 30-kertaisena takaisin. Tämä tekee sähköpostimarkkinoinnista yhden kannattavimmista markkinointistrategioista, erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla on rajalliset markkinointibudjetit.
Sähköpostimarkkinoinnin haasteet
- Kontaktilistan puuttuminen (uusien tilaajien hankkiminen). Uutiskirjeen tilaajia voi olla haastavaa hankkia. Kuluttajan täytyy itse tilata yrityksen uutiskirje, jotta heille on lupa lähettää postia. Tämän takia on siis tärkeää luoda postituslista orgaanisesti, vaikka se saattaakin viedä aikaa. Yrityksille uutiskirjeen kontaktien kerääminen ja mainoskirjeen lähettäminen on hieman vapaampaa, mutta silloinkin on hyvä muistaa pitää mielessä tietyt hyvät perussäännöt (joista kerromme myöhemmin tässä artikkelissa).
- Markkinointisisällön tuotanto. Sähköpostimarkkinoinnin ytimessä on sisältö, jota tarjotaan uutiskirjeen tilaajalle. Yrityksen kannattaa tehdä sähköpostimarkkinointiin toimintasuunnitelma, jossa listataan vapaamuotoisesti asioita, joista kerrotaan uutiskirjeessä suoran palvelu-/tuotemyynnin ohella. Pelkkä suora tarjousten lähettäminen ei kanna pitkälle, vaan uutiskirjeen tilaajille täytyy antaa jotain lisäarvoa.
- Sähköpostikirjeen avausprosentin kasvattaminen. Sähköpostin avausprosentin kasvattaminen ei ole aina helppoa. Keskimääräinen avausprosentti yritysten uutiskirjeissä on noin 15-25 % välillä. Lukematon sähköposti ei hyödynnä yritystä, joten avausprosentin kasvattaminen parantaa yleisesti koko sähköpostikampanjan tehokkuutta. Monessa järjestelmässä on myös mahdollisuus lähettää sähköposti uudelleen niihin osoitteisiin, jotka eivät avanneet viimeisintä viestiä. Esimerkiksi tällä toimenpiteellä saadaan avausprosenttia kokonaisuudessaan nostettua.
- Uutiskirjeen tilaajien säilyttäminen. Vaikka on tärkeää saada uusia tilaajia, niin tulisi myös kiinnittää huomiota tilauksen peruuttajiin. Mikäli moni tilaaja peruuttaa tilauksen, on syy todennäköisesti sisällössä, lähetystiheydessä tai merkityksellisyydessä. Tästä syystä on tärkeää kiinnittää huomiota, että sisältö on kohdeyleisölle relevanttia.
Miten yritys voi aloittaa sähköpostimarkkinoinnin?
(Aloittavan) yrityksen kannattaa huolehtia, että perusasiat ovat kunnossa ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista. Yrityksellä tulee olla hyvin toimivat verkkosivut, logo (brändi-ilme) ja yritykselle tarpeelliset sosiaalisen median kanavat käytössä. Jos yrityksesi tarvitsee apua brändin suunnittelussa, autamme mielellämme. Sähköpostimarkkinoinnissa on hyvä luoda oma, yrityksen näköinen ilme ja sisältö. Näin erotut kilpailijoista! Seuraavassa käymme läpi tärkeimmät toimet, joilla yrityksen sähköpostimarkkinointi kannattaa aloittaa.
Määritä sähköpostimarkkinoinnin tavoitteet
Mitä yritys haluaa saavuttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla? Lukuihin perustuvaa tavoitetta voi olla aluksi vaikea määrittää, kun dataa ei vielä ole. Alussa tavoitteet voi kirjata laveammin, tyyliin: ” sähköpostimarkkinoinnilla syvennetään ja lisätään yrityksen ja palveluiden tunnettuutta olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa”. Jos yrityksellä on esimerkiksi verkkokauppa, niin tavoite voisi olla ”verkkokaupan keskiostoksen kasvattaminen”. Tavoitteiden on oltava realistisia ja yrityksen markkinointistrategiaa tukevia. Tavoitteita voidaan tarkentaa saatavan datan mukaisesti.
Kirjoita sähköpostimarkkinoinnin toimintasuunnitelma
Yrityksen tulee tietää, mitä sisältöä uutiskirjeessä tarjoaa, miten sisältö tuotetaan ja kenelle sitä tarjotaan. Uutiskirjeen ulkoasua tulee myös miettiä, ja kuinka usein uutiskirje lähetetään. Yrityksen on hyvä määrittää myös kohdeasiakasryhmät. Personoitu asiakassisältö eri asiakasryhmille tuottaa paremman uutiskirjeen avausprosentin ja näin ollen paremman sitoutumisen yritykseen.
Valitse sähköpostimarkkinointiin sopiva palveluntarjoaja
Markkinoilla on tarjolla paljon ilmaisia tai maksullisia palveluntarjoajia, joiden järjestelmät mahdollistavat monenlaisia hyödyllisiä ominaisuuksia uutiskirjesisällön jakeluun. Ilmaisella sopimuksella pääsee hyvin alkuun esimerkiksi Mailchimpin tai Brevon kautta. Molemmista palveluista löytyvät tärkeät A/B-testaus sekä integrointi verkkosivustoon sekä sosiaaliseen mediaan. Uutiskirjepohjan voi luoda visuaalisen rakentajan avulla ja kontaktien tuonti ja segmentointi onnistuu vaivatta.
Sähköpostilistan kerääminen
Jotta yritys voi tehdä sähköpostimarkkinointia, on hankittava sähköpostin tilaajia. Lista kannattaa ennemmin kerätä itse kuin ostaa ”ulkopuoliselta”. Näin varmistut, että keräämäsi kontaktit ovat relevantteja kontakteja ja ovat ainakin jollain tasoa kiinnostuneita yrityksestäsi. Käytännössä he voivat olla jo asiakkaitasi tai osoittaneet kiinnostusta yrityksesi palveluihin ja antaneet suostumuksen sähköpostimarkkinointiin.
Ilman suostumusta kuluttajakaupassa ei digitaalisia markkinointiviestejä saa lähettää. Uusia tilaajia voi kerätä verkkosivuston lomakkeen kautta, jolloin kuluttaja antaa luvan suoramarkkinointiin. Poikkeuksellisesti sähköinen suoramarkkinointi kuluttajalle on sallittua ilman erillislupaa, jos yhteystieto on saatu aiemman kaupan yhteydessä, hänelle on informoitu markkinointiviestin lähettämisestä ja hänellä on oikeus kieltää viestien lähetys halutessaan. Lue lisää suoramarkkinoinnista Kilpailu- ja kuluttajaviraston palvelusta.
Yritysten sähköposteja voi kerätä uutiskirjelistalle vapaasti, mutta on hyvä muistaa muutama periaate. Yrityksen työntekijöille voi lähettää uutiskirjesisältöä ilman ennakkosuostumusta, jos markkinoitavat tuotteet tai palvelut liittyvät suoraan henkilön työnkuvaan tai hänen asemaansa yrityksessä. Viestit on kohdistettava tällöin vastaanottajan työsähköpostiosoitteeseen. Lue lisää Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML:n kattavasta oppaasta.
Millaista on hyvä uutiskirjesisältö?
Sähköpostimarkkinointi toimii silloin hyvin, jos sen sisältö kohdennetaan mahdollisimman tarkasti ja sisältö kiinnostaa vastaanottajaa. Asiakkaiden segmentointi voi olla kohdentamisessa hyvä työkalu. Millaisia asiakkaita yritykseltä löytyy? Voit jakaa asiakkaasi erilaisiin segmentteihin, kuten esimerkiksi mitä asiakas on tilannut, maantieteellisen sijainnin mukaan tai millä alalla yritys liiketoimintaa tekee. Kuluttajakaupassa segmenttejä voi olla paljon enemmänkin, riippuen millaista yritystoimintaa sähköpostimarkkinoija harjoittaa.
Miten luoda uutiskirjeen tilaajalle relevanttia sisältöä? Tässä muutamia vinkkejä:
- Tiedota uusista tuotteista tai palveluistasi.
- Anna vinkkejä tuotteen tai palvelun tehokkaaseen käyttöön.
- Tarjoa alennuskoodia verkkokauppaasi, jonka saa uutiskirjeen tilaamalla.
- Arvo palkintoja uutiskirjeen tilanneille.
- Laadi ladattava opas, jonka saa liittymällä uutiskirjeen tilaajaksi.
Sisältöaiheet riippuu paljon siitä, mikä sähköpostimarkkinoinnin tavoite on ja keitä ovat uutiskirjesisällön lukijat.
Uutiskirjeen rakenne
Miten taittaa sisältö uutiskirjepalvelussa? Tässä hyvä perusrunko sisällön taittamiseksi:
- Houkutteleva otsikko. Hyvä, suhteellisen lyhyt otsikko on ensiarvoisen tärkeä, jotta uutiskirjeen saada avaa viestin. Mobiilissa lyhyt otsikko näkyy varmasti. Otsikon tulee olla uutiskirjeen sisältöä kuvaava ja houkutteleva. Aktivoi lukijaa käskyillä tai kysymyksillä. Otsikon toimivuutta voi testata luomalla kaksi eri otsikkoa A/B-testin mukaisesti.
- Hyvin taitettu tiivis sisältö. Uutiskirjesisältö on hyvä olla helposti silmäiltävissä. Selkeät otsikot ja tiiviit kuvaukset on vaivaton omaksua nopeallakin silmäilyllä. Vältä erilaisten aiheiden kertomista samassa uutiskirjeessä, jos ei ole kyseessä tiedottava yleisluonteinen asiakasviesti. Versioi tarvittaessa viestisi asiakassegmenttien mukaisesti.
- Anna brändisi näkyä. Uutiskirje on oiva mahdollisuus korostaa yrityksesi visuaalista ilmettä ja iskostaa sitä lukijoihin. Hyödynnä siis brändisi logoa, värejä, kuvituskuvia ja visuaalisia elementtejä niin paljon, mitä sisältö mahdollistaa.
- Kirjoita ihmiseltä ihmiselle. Jos olet yksinyrittäjä tai pienritys, voit antaa persoonasi näkyä. Puhuttele uutiskirjeen saajaa nimellä, niin viestisi tuntuu enemmän henkilökohtaiselta. Jos vastaat isomman yrityksen uutiskirjesisällöstä, niin soveltuvin osin voit tuoda persoonaasi esiin.
- Tehosta viestiä kuvilla. Kuvien on tärkeää tukea sähköpostin tekstisisältöä. Vältä lataamasta sisältöön liian isoja kuvia. Pahimmillaan liian isojen kuvien käyttö voi vaikuttaa viestin läpimenoon. Kuvissa ei kannata olla mitään ensiarvoisen tärkeää informaatiota, koska useimmilla sähköpostiohjelmilla lukijan on hyväksyttävä kuvien lataaminen erikseen ennen kuin kuvat näkyvät.
- Lisää toimintakehote. Uutiskirjesisältöön on hyvä lisätä vähintään yksi toimintakehote (CTA), joka ohjaa lukijan uutiskirjeestä eteenpäin. Markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta riippuen kehote voi olla vaikkapa painike, jonka teksti on käskymuoto.
Varmista myös, että uutiskirjeestä löytyvät yrityksesi yhteystiedot. Kirjeeseen tulee sisällyttää myös tieto siitä, miksi vastaanottaja on saanut sähköpostia. Uutiskirjeen lopusta tulee löytyä myös linkki, jolla sähköpostilistaltasi on mahdollista poistua.
Miten seurata uutiskirjeiden toimivuutta?
Sähköpostimarkkinoinnin toimivuutta pitää ehdottomasti seurata ja kehittää tilastolukujen pohjalta. Seurattavia mittareita ovat mm. avausprosentti, klikkausprosentti ja uutiskirjeen tilaajamäärä. Yrityksen kannattaa myös seurata verkkosivujensa kävijämäärää tai verkkokaupassa tapahtuvaa myyntiä ja konversioprosenttia, jos vain mahdollista.
- Uutiskirjeen avausprosentti. Tämä luku kertoo sähköpostisi avanneiden määrän suhteessa kaikkiin vastaanottajiin. Jos luku on esimerkiksi 20 %, niin sadasta uutiskirjeen saajasta sähköpostin avasi 20 lukijaa. Jos tämä luku jää selkeästi alle 20 %, niin on kiinnitettävä huomiota uutiskirjeen otsikointiin. Lukija ei avaa sähköpostia, jos se ei häntä kiinnosta.
- Klikkausprosentti. Luku kertoo, kuinka moni tilaajista on klikannut sähköpostisi linkkiä / linkkejä. Hyvä klikkausprosentti vaihtelee uutiskirjesisällön, vastaanottajamäärän sekä linkkien määrän mukaan. Hyvänä lukuna voidaan pitää 5-10 % tulosta.
- Uutiskirjeen tilaajamäärä. Pidemmällä aikavälillä kannattaa seurata tilaajamäärää ja miten lähetetty markkinointisisältö vaikuttaa uutiskirjeen peruuttaneiden määrään. Jos jossain vaiheessa peruutuksia tulee erityisen paljon, niin on mietittävä millaista markkinointisisältöä silloin on lähetetty ja välttää jatkossa samanlaista sisältöä.
Em. lukujen pohjalta yritys voi kehittää sisältöä edelleen kohdeasiakkaita houkuttelevammaksi. Kannattaa kiinnittää sisällön ohella huomiota myös lähetysaikaan. Onko joku tietty vuorokaudenaika parempi kuin joku toinen. Viikko- tai kuukausiaikajanalla joku päivä voi olla parempi kuin muut.
Referenssit
Tässä muutama asiakas, joille olemme tuottaneet uutiskirje- tai verkkosivusisältöä. Referenssit-sivulta löydät lisää projektejamme.
HUJU Remontit
Henna Mantere
Ilmasto-hanke
Äänekosken kaupunki
Yhteenveto sähköpostimarkkinoinnista
Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista digimarkkinoinnin muodoista, varsinkin jos yrityksellä on valmis asiakaskunta olemassa. Aloittavan yrityksen kohdalla alle tarvitaan markkinoinnin pohjatyötä ennen kuin sähköpostimarkkinoinnissa päästään hyviin tuloksiin. Sähköpostimarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, eikä menestyvää markkinointikanavaa luoda parilla yksittäisellä kampanjalla. Kyse on enemmänkin pitkän tähtäimen markkinointitoimesta, jolla rakennetaan asiakkaan ja yrityksen välille vuorovaikutuskanava. Keskiössä ovat sisällöntuotanto ja yrityksen palvelut / tuotteet, jotka luovat asiakkaille lisäarvoa ja luottamuksen yritykseen.
Millainen uutiskirjesisältö on sitten toimiva, niin se riippuu monesta asiasta. Yrityksen sähköpostimarkkinointia voi tehdä usealla eri tavalla aina tiedottavasta sisällöstä suoraan tuote-/palvelutarjouksiin ja etujen esilletuomisiin. Monipuolisuus ja säännöllisyys on kuitenkin valttia, jolloin uutiskirjeen tilaajat pidetään kiinnostuneina.
Onko yritykselläsi halua aloittaa sähköpostimarkkinointi kuluttajakaupassa tai yrityksille? Olemme tehneet sähköpostimarkkinointia asiakkaan puolesta useamman vuoden kampanjaluonteisesti tai pidemmällä aikavälillä. Ota yhteyttä ja esittele yrityksesi kilpailuvaltit. Luomme teille uuden markkinointikanavan ja teemme tarvittaessa sisältöä sähköpostiviesteihin lähetettäväksi.
MITEN VOIMME AUTTAA SINUN YRITYSTÄSI?
Kirjoita tai soita. Kuulisimme mielellämme asiasi.